maandag, april 10, 2006

Gerard Kornelis van het Reve (1923- 2006)

U weet of u weet het niet.
Het interesseert u of het interesseert u niet.
Het ontroert u of het ontroert u niet.

Maar ‘Gerard Reve’ is heengegaan.


De volstrekt homofiele man was een succesvol Nederlands schrijver. Samen met Harry Mulisch (de Aanslag-kerel, tevens zijn aartsvijand. Hij schijnt nog te leven, hoewel daarover discussie bestaat) en Willem Frederik Hermans (100% overleden, nog geen jaar geleden als ik me goed herinner) behoort/behoorde hij tot de roemrijkste schrijvers van zijn eeuw.

Gek: van zijn 2 collega’s heb ik al minstens één werk gelezen (De Aanslag van Mulisch en De Laatste Roker van Hermans), maar de naam Reve, toen ik die enkele dagen geleden in het nieuws hoorde, kon ik niet associëren met een titel; de naam klonk me wel heel bekend in de oren.
Deze week naar een bibliotheek gaan om werken van Reve te sprokkelen: geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt. Het zou verloren moeite zijn, want ik ben er zeker van dat voor het eerst in de geschiedenis alle werken van de man uitgeleend zullen zijn, deze week. Reve heeft er een pracht van een schrijverscarrière op nagelaten, was tijdens zijn leven een veelbesproken auteur die trots kon zijn op pareltjes in de Nederlandse literatuurgeschiedenis – althans, dat heb ik me laten wijsmaken uit betrouwbare bron – maar een mens moet klaarblijkelijk eerst sterven en alzo vermeld worden in het nieuws om werkelijk iedereen te bereiken.
Zo gaat dat..


DIXIT

God is niet dood, God heeft de kanker.

De man verklaart onmiddellijk zijn liefde, maar aarzelt lang eer hij zegt dat hij niet meer bemint. Bij de vrouw is het juist omgekeerd.

Nooit zeggen: "Ik heb geen geld." Je moet altijd zeggen: "Daar kan ik op het ogenblik nog geen geld voor vrijmaken.

Met wat ik schrijf is het precies als met het Evangelie: men dient het ernstig te nemen, maar niet al te letterlijk.

De werkelijkheid herken je aan haar onwaarschijnlijkheid.

En mijn persoonlijke favoriet: een lekker droge, relativerende, cynische, antichristelijke provocatie, zoals we het graag hebben..

God gaat de ene zondag naar de katholieke kerk en de andere zondag gaat Hij naar de protestantse kerk.

Om Reves dood met diens eigen woorden uit 'De Avonden' te besluiten:

""" Hij zoog de borst vol adem en stapte in bed. 'Het is gezien,' mompelde hij, 'het is niet onopgemerkt gebleven.' Hij strekte zich uit en viel in een diepe slaap... """

2 Comments:

At 11/4/06 12:19, Blogger rideronthestorm said...

:p Ik probeer ou wa historisch en literair verantwoorde zake bij te brenge he, zoals het feit dat de man homo was (en manisch depressief ook => bood v alg nut) ;)
Het is een icoon, en dermee:p
Mor zalige citate heeft die kerel vind ik :D

 
At 12/4/06 23:49, Blogger rideronthestorm said...

Mja die laatste boodsch late, ook al is ze een objectief feit, best maar achterwege want tzou de mense nog eens verkeerdelijk aan het denke kunne zette..
Kwestie van de grenzen van de gevoeglijkheid niet te overschrijden :)

 

Een reactie posten

<< Home