dinsdag, mei 23, 2006

Lach & Zucht

Mensen kunnen oud worden.
Maar zó oud dat ze in hun leven nog veranderen in fossielen?
Merkwaardig, maar mogelijk.

Quod erat demonstrandum.


Met identiteitskaart (die de functie van ledenkaart vervult), 5 filmkaartjes (ben cinefiel in hart en nieren) en 10 euro (voorwaar, ik zeg u: schandalig veel geld) in de aanslag liep ik op m’n dood gemakje naar de toonbank van de vertrouwde videotheek. In deze context heeft ‘vertrouwd’ niet bepaald een geruststellende connotatie. De filiaalhoudsters is immers een die hard fan van de genaamde Helmut Lotti en heeft op de koop toe de drang om het belcanto constant ten gehore te brengen voor haar klanten, loeihard.
Dat vertrouwde element was ook vandaag aanwezig – waarom zou het ook afwezig zijn; dat verdient een zucht.

Onder veel te veel circusgewijs getiritomba en zoetgevooisd Elvisgezang ging ik tegen de toonbank aanleunen. De bazin had de handen nog vol met dvd’s die net terug waren binnengebracht. Onderwijl maakte ze een praatje met een vreemde kerel, die ik daar verdacht veel zie. Een man van achter in de vijftig, nog geheel en volledig schaamteloos getooid naar de mode van begin de jaren ’70, met grijs lang haar en kleding die anno 2006 excentriek (positieve benadering) / wereldvreemd (negatieve) bevonden wordt, en van wie men hoogstens één, maar in de meeste gevallen gewoon géén wenkbrauw zou fronsen, moest de man morgen met zijn foto op de voorpagina in de krant staan met het onderschrift "hippie-pedofiel gesnapt voor oneerbare praktijken in het kinderfilmrayon".

Hij ligt vaak in een zeteltje zijn slaaptekort, dat immer van zijn voorkomen en meerbepaald zijn ogen af te lezen valt, goed te maken, of hij loopt sloffend en doelloos rond, van punt A naar punt B, om dan terug te gaan naar punt A – als hij in een actieve bui is, doet hij zelf punt C aan, je weet wel, dat daar niet ver van punt D – zonder daarbij ook maar één filmhoesje een blik te hebben gegund, alleen diabolisch starend naar de klanten die zijn pad durven kruisen of een film aan het uitkiezen zijn. Ofwel krabt hij zijn achterste.
Hoevéél keer dat ik die man zijn achterste al heb zien krabben. Ik zie zo de tedere haal over het poepje voor mij als ik mijn ogen sluit, tegen wil en dank in. ’s Mans affectie voor diens zitvlak moet van ongekende aard zijn. Het kan ook gewoon zijn dat het zeer frequent jeukt, wat toch wel een lach verdient.

Deze keer stond Willibrord (Willy voor de maten en neen, ik heb de onverlaat zijn naam nog nooit opgevangen, maar als deze man met zijn karakteristieke gezicht niet zo heet, dan zijn de zekerheden in het leven ver te zoeken) dus te keuvelen met zij die me diende te bedienen.

Een flard:

Joah tgoa ni goe mi hem zenne, tsirreworrig (betekent ‘tegenwoordig’ in het Sint-Niklaas dialect nvdr). Zin dochtere ist mij nog wiste zeigge. *kontkrab* Tis toch triestig zenne. Azo goe dat hem nog was een poar joar gele(d)en. Nou hemme ze hem sins mondag toch wel nie opgenome op dinge der zeker, azo voor terminoale mense nog te begeleiden azo, euh, dinge, pal.., euh, .. paleontologische zorge.
..

Ik richtte mijn ogen neerwaarts en wist niet of ik nu moest
lachen
of
zuchten
.


En dus deed ik het gauw allebei…

9 Comments:

At 25/5/06 21:34, Blogger rideronthestorm said...

Zuchten en lachen tegelijk, ge moet het zeker eens proberen! Het klinkt zo een beetje zoals een hinnikend paard.. :)
Tis in ieder geval minder comprommiterend dan gegiechel in't openbaar ;)

Goh ja nen alternatieve KD, der zouk eigelijk ies werk v moete make:p Der wordt op gebroed;)

Ja die mens ziet mij daar eve veel, maar ik kan wel van mijn gat afblijve:p

 
At 25/5/06 21:44, Blogger rideronthestorm said...

:p Tiens ik iemand en die noemt 'Onzemichiel' (vreemde naam nie ?:p) en die zegt da ook altijd..

 
At 15/6/06 14:38, Anonymous Anoniem said...

Weer een onbekend iemand die reageerd op je schrijfsels. Hopelijk stoort het je niet, en anders jammer :)
Je schrijft in ieder geval zalig om te lezen, menig glimlachje zijn hier om mijn mond verschenen bij het lezen van het videotheek-avontuur.

groetsels..

 
At 17/6/06 14:41, Anonymous Anoniem said...

Aaaaaaah Thomas!!
Je hebt al bijna een maand niks meer gepost!!
Red uzelf van dit onheil en post rap iets onnozel!!

Voel u nu vooral niet verplicht om te posten, hoor ;o)

 
At 17/6/06 20:39, Anonymous Anoniem said...

Enorm zalige blog, echt super -naar mijn bescheiden mening dan toch-.
Een videotheekavontuur, verrassend :) Had er géén idee van dat daar zoveel te beleven viel. *Glimlach*
Nou, om even helemààl van onderwerp te veranderen en om op 'n rare manier af te sluiten nog even zeggen dat 'k helemaal akkoord ga met Juno/Isis' laatste comment :)
Ik heb gezegd *rolt met ogen*
Vaarwel :D

Xx~
Syrah

 
At 18/6/06 09:12, Anonymous Anoniem said...

Ja, je kan echt wel goed schrijven...
Hmm...Zalig :)
Uiteindelijk nog aan een dvd/video geraakt?
Fee xX

 
At 18/6/06 20:53, Anonymous Anoniem said...

*zucht*

Wat een geweldig stukje tekst heb je daar geschreven.

't is wel lang geleden dat je nog wat plaatste. Ach ja, ik ken je niet en ik ga ook niet zeuren. Maar je zou me wel een groot plezier doen :)

 
At 18/6/06 22:02, Blogger rideronthestorm said...

Jaja zo een videotheekbezoek, het benadert de amusementswaarde en suspense van een walibibezoek:p;)

:) Alle vooruit, kvind echt fijn, die onverwachtse blijk van appreciatie, nie ondanks maar des te meer omdat het van mensen is die ik nie ken :)

 
At 19/7/06 20:35, Anonymous Anoniem said...

Ben hier héél toevallig terechtgekomen door andere blogs te lezen, en ik kwam er dus achter dat gij in hetzelfde 'boerengat' woont als ik, nieuwkerken dus :) toevallig..

 

Een reactie posten

<< Home