dinsdag, september 19, 2006

Kafka

Het zijn schrale tijden.

Schoolopdracht hield in: n.a.v. een korte tekst van de hand van Franz Kafka een tekst schrijven met vrije onderwerpkeuze. Volledig vrije onderwerpkeuze, je moest je enkel laten inspireren door Kafka of zijn werk. En dit is het geworden.





‘Kafka’, het brengt wat teweeg in mijn hoofd, hoe dan ook. Een persoonlijke bloemlezing…

Kafka als kaka. Indien men mij ongeveer 13 jaar geleden had blootgesteld aan de klank van de naam, toen ik nog zorgeloos en onschuldig in een ontwikkelingsfase gedijde die zich ondermeer kenmerkt door onbehouwen vuilbekkerij, dan zou ik spontaan geriposteerd hebben met ‘Kafka is kaka!’. Die tijden zijn echter vervlogen, spijtig genoeg.
Kafka als variant op Zyklon-B.
Kafka als pseudoniem van Gargamel (eeuwige aartsvijand van de Smurfen) of elke andere verpersoonlijking van het Kwaad.
Kafka als een locale, culinaire specialiteit in één of ander duister Oostblokland. Je denkt dat het smaakt naar oorsmeer, maar je wil een vergelijkende empirische studie daar ter plekke achterwege laten om de grenzen van het fatsoen toch niet al te ver te overschrijden. Tijdens het verorberen of de pogingen daartoe neig je – zelfs niet onder invloed van een regressietherapie! – meer en meer naar de eerste associatie die ik aanhaalde. Je overweegt nog even je beklag te doen bij de chef-kok, die titel overigens niet waardig, maar dat is buiten het volgende gerekend:
Kafka als uiterst dodelijke gevechtssport, met akelige precisie en concentratie bedreven door chef-koks in eethuisjes in het Oostblok.
Kafka als performant industrieel solvent dat jarenlang de natte droom is geweest van Andras Pandy.
Kafka als…

Associaties ten over. Wat deze uiteenlopende benaderingswijzen van de naam ‘Kafka’ bijeen houdt – en wat tevens de essentie van mijn opzet vormt – is het feit dat ze onder één gelijke noemer vallen, zijnde een onprettige, akelige, beklemmende, vieze, kortom negatieve connotatie. ‘Kafka’ klinkt simpelweg niet zo vrolijk of vriendelijk. Vind ik althans.

...

Aan wat zou 'Kafka' je nog laten denken moest je niet weten wie of wat het echt is?

2 Comments:

At 24/9/06 09:43, Anonymous Anoniem said...

Kafka is Kamiel!

En nu ga ik er (eindelijk?) over ophouden ;o)

 
At 2/10/06 19:23, Anonymous Anoniem said...

Ohja, Kafka is inderdaad Kamiel, beste Isis :D
Al vind ik de IKEA-keukenprularia ook best wel erg Kafka klinken. Alleen jammer dat er nergens puntjes of accenten op de a's staan. Käfka of iets gelijkens zou misschien wel een hogere IKEA-graad hebben, voor mij althans :P

(En Gargamel is gewoo super natuurlijk, evenals de smurfen! :D)

Xx~
Syrah

 

Een reactie posten

<< Home