maandag, augustus 14, 2006

De Ochtenden. (I)

hoofdpijn

Eerst was er die hoofdpijn. Altijd maar die ochtendhoofdpijn.
Geen druppel gedronken gisterenavond, noch de avond daarvoor, maar hoofdpijn is een conditio sine quae non de laatste dagen. Een paar maanden geleden net hetzelfde gedurende een klein weekje. Het is toen uit zichzelf weggegaan en nu hoop ik hetzelfde.
Wat is dat toch. Hoe komt het? Overdrive; denk ik te veel? Underdrive; te weinig? Waarschijnlijk te veel áán te weinig.
Aan iets kleins.
Dat is het.
Dat is ze-
ker.
Ze-
lfs een stilte..





..vreet doorheen de openingen in mijn gezicht
de hersens aan
die schijnen te kloppen en bonken als mijn hart
dat er ook maar enkel zit
wegens fysiologische doeleinden zoals bloed pompen.

Buiten pompt regen zich in het riool.
Het regent. Kijk eens aan.
Drup drup
Plets plets
Bonk bonk
Hoofdpijn.

Ik hoest
dacht me daarmee te zuiveren
netjes propertjes
rein en energiek
Maar nee
het klopt niet
of klopt het nog steeds wel?
Klop klop
Hoofdpijn.

Geen grote woorden meer
nergens voor nodig
zo overbodig
je hebt er maar enkele nodig
en net die enkele
ken ik niet
of wil ik niet kennen
durf ik niet kennen
ik ken geen taal.
ben ik taalvaardig?
ik ben een puzzelaar, dat wel.
Help;
aspirine?

Ik dacht aldoor maar
aan..
Neen, niet denken
een ezel
denkt niet
tweemaal aan dezelfde helaasheid
Ik dach.. dronk
wat water
slik slik
en maar slikken
slik slik

Slik.

Ach
Ik heb een huis om in te wonen
Iedere dag genoeg te eten
En – verwend nest –
Een intact gezin

Het geluk heeft me wel gevonden.
Nu ik haar nog vinden
En dat is dan alles


Eén ochtend was voorbij.

5 Comments:

At 14/8/06 20:35, Anonymous Anoniem said...

Prachtig.
Eerlijk waar.
Als je het vindt, vraag het dan ook bij mij langs te komen, wil je?
Succes met die hoofdpijn, ik weet hélemáál waar je het over hebt.
Fee xX

 
At 14/8/06 20:50, Anonymous Anoniem said...

Wow *Ontzag*
Wat zei je ook alweer? Je wou dat je kon wat ik schrijf? Je bent stukken beter! Waarom zou je nog naar beneden willen? :)

Echt fantastische omschrijving van...


Xx~
Syrah

 
At 14/8/06 21:36, Anonymous Anoniem said...

Ik geef m'n voorgangers gelijk. Dit is prachtig geschreven. Jij hebt talent!
En sja de hoofdpijn... ook ik kan ervan meespreken. Hoe langer hoe meer.
animal

 
At 15/8/06 16:28, Blogger rideronthestorm said...

Héél erg bedankt voor de appreciatie:) Seffes bloos ik nog ;)
Nee echt, 't is de eerste keer dat ik iets 'publiceer' dat geen doorlopende tekst met volzinnen is, en kwas er eigenlijk wat onzeker over, dus kvind't heel wat dat jullie het mooi vinden :) thx!

@fee: Als ik vind, dan straal ik zeker uit ;)

@syrah: tja, omschrijving van.. :) PS; onderschat jezelf niet, dat recht heb je niet:)

@animal: het lijkt wel of ieder hoofd op barsten staat de laatste tijd, het moet aan het drinkwater liggen:)

@boeddha: Gij drinkt dan precies geen water ;) Mooie interpretatie daar; als de tekst u dat doet denken, ben ik tevreden.
Hey da's een lief compliment van da hart :)

 
At 18/8/06 14:57, Anonymous Anoniem said...

Goh, ik moest het gewoon nóg 'ns herlezen en...
*Niet taalvaardig, geen woorden genoeg? Dat begrijp 'k helemaal niet hoor, dat gevoel :) Hélp!*

>>Hierboven te vinden: zoveelste mislukte poging tot zeggen hoe... *Zit weer vast hoor, verrassing*

Laat ook maar :) Als er ooit 'n vertaalmachine voor onbegrijpelijkheden wordt uitgevonden moet je mijn comments daar maar eens doorhalen, wie weet krijg je dan wél Nederlandse tekst...

Xx~
Syrah

(Of luister 'ns naar La Dispute. Dé volledige versie, niet enkel wat de piano speelt :) ...Misschien slagen die klanken er wel in als vertaler te fungeren.)

 

Een reactie posten

<< Home