zondag, augustus 20, 2006

De ochtenden (II)

geen zwarte dag

Vandaag was er tijd. In overvloed.
De klok tikte. En ik vond het goed.
Baf. Een rijmpje.
Er zijn van die ochtenden
dat alles tegen zit

Hoewel
Op de keper beschouwd:
Geen regen.
Geen zwarte dag.
Bonk bonk.
Hoofdpijn
was verdwenen.
Geen zwarte dag.
Huis, eten, familie steeds daar.
Geen zwarte dag
Ik zou bijna lachen
Echter
Geen zwarte dag
dus ook
Geen zwarte humor.
welteverstaan
.. ‘op de keper beschouwd’
Zucht
Er zijn toch inderdaad van die ochtenden
dat alles tegen zit
Of toch ‘’t een en ’t ander’.

Raam open
Voor het raam
tak met twee vogels erop
Waar is Flaubert nu
Collega-romancier Victor Hugo?
Twee vogels naast elkaar op een tak in de zon op een boom in het gras in de nevel op een
ochtend
Voor mijn raam.
En geen romancier hier
die het kan beschrijven
Enkel een romantisch geïnspireerde
die het probeert te bewonderen
Maar andere bekommernissen heeft
dan die twee schepsels
met hun veren
vol bacteriën
en hun gewelddadige natuur.
Raam dicht

Raam open, raam dicht
We hadden tijd.

Je hemel moet je verdienen
Verdien die maar
Hoe? Existeren, zeker?
We zullen wel zien, echter
voor niets
gaat de zon op
– zoals deze ochtend –
maar niet die zon
van wie je hoopt dat ze voor jou opgaat.
Nooit dié zon.

Vandaag zon-
dag
Morgen weer maandag
We hadden tijd
Blauwe maandag?
Welja, mogelijk
In ieder geval
Géén zwarte zondag


Neergezeten op een bed
Eerste zaak van de dag:
Joos Thomas vs. zijn toekomst
Een geschil over onze overeenkomst.
Zo waren we niet getrouwd.
Toch? Wat nu?
Mezelf verdedigen,
Pro deo?
Neen
We hadden tijd
En zijn immer bereid te wachten


..Pro Dea..


Zitting verdaagd.

En ik blijf erbij;
het was géén zwarte dag

Twéé ochtenden waren voorbij.

3 Comments:

At 20/8/06 20:23, Anonymous Anoniem said...

Wat jij ook van je ochtenden mag vinden, ik vind ze zalig.
Punt.

Xx~
Syrah

 
At 21/8/06 21:40, Anonymous Anoniem said...

Zoals altijd...prachtig. Jij hebt wel interessante ochtenden. Keep up the good work.
animal

 
At 21/8/06 23:12, Blogger rideronthestorm said...

Eigenlijk haat ik ochtenden :) Ben een zeer slechte ontwaker, vandaar.
Maarja, langs da andere kant vind ik ze ook wel een beetje inspirerend:)

 

Een reactie posten

<< Home